Blanokřídlí zástupci hmyzu: inspirace pro výuku přírodovědy a přírodopisu

Blanokřídlí představují jeden z nejrozmanitějších a nejzajímavějších řádů hmyzu, který nabízí mnoho příležitostí pro poutavou a interaktivní výuku přírodovědy a biologie. Tento článek vám poskytne přehled klíčových informací a mnoho zajímavých nápadů, jak zapojit různé druhy blanokřídlých zástupců hmyzu do vašich hodin.

Co jsou blanokřídlí?

Blanokřídlí (Hymenoptera) představují jednu z nejrozmanitějších a nejpočetnějších skupin hmyzu. Známe více než 150 000 různých druhů blanokřídlých. Mnoho z nich hraje klíčovou roli v ekosystémech po celém světě.

Řád blanokřídlí se dělí do několika podřádů. Mezi nejznámější blanokřídlé zástupce hmyzu patří různé druhy včel, vos a mravenců.

blanoridli-zastupci-moucha

Mezi blanokřídlé zástupce hmyzu patří také mouchy

Základní charakteristika blanokřídlých

Mají dva páry blanitých křídel. Odtud pochází i název řádu. Zadní křídla jsou menší a jsou spojená s předními pomocí háčků. Některé druhy (např. dělnice mravenců) křídla nemají.

Mají proměnu dokonalou. Jejich životní cyklus zahrnuje čtyři základní fáze: vajíčko, larvu, kuklu a dospělce.

Mnoho zástupců blanokřídlých žije ve vysoce organizovaných společenstvech, kde má každý jedinec svůj úkol.

Význam blanokřídlých v ekosystému

Jejich role v ekosystémech je nezastupitelná. Hrají klíčovou roli v opylování rostlin, a tím i v produkci potravin. Některé druhy parazitují na škůdcích a pomáhají regulovat jejich populace. Mnoho druhů blanokřídlých slouží jako zdroj potravy pro jiné druhy živočichů např. ptáky, plazy nebo také savce.

Zástupci blanokřídlých vhodní pro výuku

Včela medonosná (Apis mellifera)

Včela je bezpochyby jedním z nejznámějších a nejdůležitějších zástupců blanokřídlých. Jde o známé opylovače, kteří jsou důležití i v zemědělství. Pro nás jsou důležité také díky produkci medu a dalších včelích produktů. Ve výuce lze na příkladu včel demonstrovat sociální chování hmyzu, komunikaci pomocí tanečků a feromonů, a také význam opylování pro ekosystémy a lidskou společnost.

Můžete také mluvit o včelách samotářkách, které žijí na rozdíl od včely medonosné samotářským způsobem života. Většina druhů včel totiž žije samotářsky, což mnoho dětí překvapí (a dospělých také!).

Vosa obecná (Vespula vulgaris)

Vosy jsou dalšími pozoruhodnými zástupci blanokřídlých. Ačkoli jsou často vnímány jako nepříjemní a agresivní tvorové, hrají důležitou roli jako predátoři škůdců. Některé druhy vos jsou známé svými impozantními hnízdy a propracovanou sociální strukturou. Studium vos může žákům pomoci pochopit principy predace, biologické kontroly škůdců a evoluce sociálního chování.

Mravenec lesní (Formica rufa)

Mravenci jsou bezpochyby jedni z nejúspěšnějších zástupců blanokřídlých. Jsou drobní, ale silní a dobře organizovaní. Mravenci jsou důležitými „ekosystémovými inženýry“, kteří svou činností ovlivňují půdní procesy, rozklad organické hmoty a šíření semen rostlin. Ve školním prostředí mohou mravenci sloužit jako modelové organismy pro studium sociálního chování, komunikace a ekologických interakcí.

Lumci (Ichneumonoidea)

Lumci (Ichneumonoidea) jsou velmi početná a tvarově pestrá skupina parazitických vos. Jsou to převážně parazitoidi, což znamená, že jejich larvy se vyvíjejí uvnitř nebo na těle jiných členovců, nejčastěji housenek motýlů a larev brouků. Je pro ně je charakteristické dlouhé kladélko, jímž ukládají svá vajíčka do těla jiného hmyzu (tzv. hostitele). 

Lumci hrají důležitou roli v regulaci populací hmyzích škůdců a jsou tak významnými přirozenými nepřáteli v zemědělských i lesních ekosystémech. Jejich rozmanitost a ekologický význam z nich činí fascinující objekty studia pro entomology i studenty přírodních věd.

Další zajímavé druhy

Svět blanokřídlých je plný dalších pozoruhodných druhů, které stojí za bližší prozkoumání. Například pilořitka velká (Urocerus gigas), s délkou těla až 4 cm jeden z našich největších blanokřídlých, vzbuzuje respekt svým vzhledem, ačkoliv je neškodná. Žlabatky zase vytvářejí na rostlinách bizarní hálky, které slouží jako úkryt a zdroj potravy pro jejich larvy. Včely hrnčířky staví pro své potomstvo hliněné hnízda, která připomínají miniaturní nádoby. A co teprve mravenec Atta, tropický druh pěstující si vlastní houbové zahrady! Každý z těchto druhů nabízí unikátní příběh a otevírá další možnosti pro fascinující bádání a poznávání.

Zajímavé náměty pro práci s žáky

Pozorování hmyzu v přírodě

Vydejte se s žáky do parku, lesa nebo na louku a nechte je hledat, určovat a také pozorovat různé druhy blanokřídlých. Můžete je vést k záznamu informací do terénních zápisníků (např. místo, čas, chování hmyzu ve spojitosti s počasím).

Při práci s živým hmyzem dbejte na bezpečnost. Upozorněte žáky na riziko bodnutí a různých alergií s tím spojených.

Tip: pokud chcete udělat výuku o hmyzu ještě zajímavější, můžete využít naše výukové karty "Co se děje ve vzduchu?", které se zaměřují na různé druhy hmyzu včetně blanokřídlých.  V nabídce máme také nálepky s hmyzem. Tyto materiály vám zjednoduší přípravu na hodinu a pomohou vám vytvořit interaktivní a zábavnou hodinu, která bude vaše žáky bavit.

zastupci-blanokridli-karticky

 Kartičky Co se děje ve vzduchu? V kartách najdete např. mouchu, včelu, vosu, sršeň, kutilku, drvodělku, dlouhososku, čmeláka, tiplici a další druhy.

Stavba hmyzího hotelu

Společně vytvořte jednoduchý hmyzí hotel z přírodních materiálů: dřeva, dutých stonků či šišek a umístěte jej na vhodném místě v blízkosti školy. Podpoříte tak biodiverzitu a budete mít možnost dlouhodobě pozorovat výskyt různých druhů blanokřídlých poblíž školy.

Mikroskopování

Pozorujte s žáky detaily stavby těla blanokřídlých (složené oči, blanitá křídla, tykadla, kusadla). Využijte různé uhynulé jedince, které najdete venku nebo v různých zapadlých koutech školy (často třeba pod velkými okny).

Mikroskopování může pomoci žákům pochopit, jak se hmyz přizpůsobuje prostředí a jak funguje jeho tělo.

blanoridli-zastupci-detail-slozenych-oci

Pro mikroskopování jsou zajímavé např. složené oči

Diskuze o sociálním chování hmyzu

Srovnání sociálního chování včel, vos, mravenců a čmeláků umožní žákům pochopit různé strategie přežití a organizace hmyzích společenstev.

Modelování životního cyklu

Nechte žáky vytvořit modely životního cyklu blanokřídlých (vajíčko, larva, kukla, dospělec). Můžete využít různé techniky. Skvělé je, když si žáci druh sami vyberou a následně pak mají prostor porovnat mezi sebou jednotlivé druhy. Tato aktivita propojuje kreativitu s učením a pomáhá žákům vizualizovat si proces proměny.

Můžete také pracovat s hotovými modely životního cyklu různých zástupců blanokřídlého hmyzu (lze s nimi dělat různé hry nebo je využít jako předlohu pro tvoření. Z blanokřídlého hmyzu u nás seženete figurky vývoje komára, včely a mravence.

##PRODUCT-WIDGETS-37699##

Projekty zaměřené na opylování

Povzbuďte žáky k výzkumu a prezentaci na téma významu různých blanokřídlých zástupců hmyzu pro ekosystém a produkci potravin a také diskutovat o důsledcích jejich úbytku. Tato aktivita rozvíjí mimo jiné také kritického myšlení.

Závěrem lze říci, že blanokřídlí zástupci hmyzu představují mimořádně zajímavou a bohatou oblast pro školní výuku. Díky svému významu v ekosystémech, rozmanitým způsobům života a sociálnímu chování nabízejí nevyčerpatelné možnosti pro různé projekty, pozorování a další aktivity. Učitelé tak mohou propojit teoretické učivo s praxí, rozvíjet u žáků zvídavost a posilovat vztah k přírodě.

Autor: Ing. Mgr. Jana Posslová PhD.